PosX[i] = Math.random()*Width; ///2 PosY[i] = -20; StepX[i] = MinStep+Math.random()* -MaxStep; StepY[i] = MinStep+Math.random()* MaxStep; } document.getElementById("Obj"+i).style.top = PosY[i] + "px"; document.getElementById("Obj"+i).style.left = PosX[i] + "px"; } setTimeout("animate()", 50);// hastighet } setTimeout("animate()", 1000);

Hur tränar jag mina hästar?

Tänkte skriva lite om hur jag tränar mina hästar på banan en helt vanlig dag! :)


* Börjar alltid passet med att skritta fram 5-10 minuter. Tkr det är viktigt att skritta fram ordentligt. Det är en chans för hästen att komma igång lite och sträcka på sig osv.

*Efter framskrittning beror det lite på häst men oftast så börjar jag att jobba lite i skritten. Känns hästen lite osammarbets villig eller seg och inte riktigt tar skänklarna så..

*..börjar jag med att trava helt kravlös något varv i båda hållen och sedan göra lite avsaktningar och tempoväxlingar så hästen hela tiden måste lyssna på vad jag vill och på så sätt oftast tycka det är ganska roligt och får då mer energi av den skullen och bakärran kommer igång mkt bättre! :)

* Efter det tar jag upp tyglarna lite mer och börjar kräva lite av hästen.
Jobbar lite i skritten igen och traven.

*När det känns bra och hästen lyssnar så blir det en liten skritt paus på 1-2 minuter.

*Sen börjar med lite galopparbete! :) Låter hästen sträcka ut ordentligt och kräver inte så mkt. Efter ett varv i båda hållen så sätter jag mig ner och börjar kräva av hästen och lugnar ner galoppen en aning.

*Gör mkt volter, stora som små, brukar korta på en sidan av volten och länga på andra halvan! :)

* När galoppen är där jag vill och hästen är eftergiven och mjuk så travar jag av i lång och låg form. Lite serpentiner över hela banan och volter som är mjukgörande! :)

*Sen skrittar jag av 5-10 minuter som jag gjorde i början. Dock oftast i skogen :D

Tips från mig som bör checkas av varje ridpass:
*
Tempoväxlingar
* Avsaktningar samt igångsättningar
* Volter, stora som små
* Beröm så fort hästen gör rätt! Stärker självförtroendet hos både dig och hästen! :)

Sådär ja, så ser ungefär ett ridpass ut om jag inte har några särskilda övningar jag ska göra!
Sen varierar denna träningen från varje gång men jag brukar försöka att hålla mig till denna som en grundlig plan och sedan utveckla osv. Vissa dagar kanske jag arbetar mest med skritten, nästa dag men mkt galopparbete osv. Ha fantasi med era hästar! :D 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0